Ruokia, joita kannattaa välttää

Lähettänyt in Smyg on loka 6, 2019

Ruokia, joita kannattaa välttää

Ruokavaliomme on tärkeässä osassa, kun ajatellaan kokonaisvaltaista hyvinvointiamme. Ruoka voi olla maukasta, ravitsevaa ja ravintoarvoiltaan tasapainoista, jolloin se edesauttaa jaksamistamme ja terveytemme ylläpitämistä. Köyhäravinteinen, rasvainen tai suorastaan terveyttä uhkaava ruoka on varmastikin sellaista, mitä haluamme välttää. Myös tilanteet, joissa syömme vaikuttavat asiaan – jokin ruoka, jota voit hyvillä mielin syödä kotioloissa onkin sellaista mistä kannattaa pysyä erossa ulkomaan matkoilla. Vaikuttavia tekijöitä ovat myös yleinen terveydentilasi; oletko kenties raskaana, onko vastustuskykysi heikentynyt, tai oletko peräti huolissasi sydämesi terveydestä? Katsotaanpa yhdessä mitä kannattaa ottaa syömisessä ja ruokien valitsemisessa huomioon kolmessa eri tapauksessa: raskauden aikana, ulkomailla, ja jos yleensä haluat huolehtia terveydestäsi tai välttää liikakiloja.

Raskausaikana vältettävät ruoat

Kun odottaa vauvaa, on varmastikin huolissaan paitsi omasta, myös tulevan pienokaisen terveydestä. Siksi kannattaa ottaa huomioon, että joitakin ruoka-aineita syötäessä on riski sairastua erilaisiin infektioihin tai bakteeritartuntoihin, joista esimerkiksi listerioosi voi johtaa jopa keskenmenoon. Raskaana ollessa pitää siis välttää esimerkiksi raakoja kala- ja äyriäistuotteita, kuten sushia. Samoin raaka liha, raaka jauheliha ja kypsentämätön kuivaliha ovat kiellettyjen listalla; näissä on kohonnut salmonella- tai Yersinia-infektioriski. Entä miltä kuulostavat EHEC-, campylobacter- tai listeria monogytogenes –bakteerit? Eivät hyvältä. Ei siis kannata käyttää raakamaitoa tai pastöroimatonta maitoa tai niistä valmistettuja juustoja tai muita tuotteita. Aika monta vältettävää ruokaa siis löytyy, kun odottaa vauvaa, mutta varmasti tämän asian huomioon ottaminen palkitaan, kun ei tarvitse miettiä mahdollisia riskejä, joita voi tulla eteen. Jos on epävarma jonkin ruoan suhteen, kannattaa kääntyä Ruokaviraston puoleen. Tämä virallinen taho tutkii ja valvoo Suomessa elintarvikkeiden turvallisuutta.

Ulkomaanmatkoilla ruokaileminen

Yksi mukavimmista asioista matkusteltaessa on varmastikin erilaisiin ruokakulttuureihin tutustuminen. On kuitenkin joitakin asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon ulkomailla, varsinkin siinä, miten jotkin ruoat ja juomat ovat valmistettu. Ensimmäisenä tulee varmastikin mieleen hanavesi; pääsääntöisesti pullovesi on parasta juotavaa. Hanavedestä voi saada vaikkapa rotaviruksen tai yleensäkin vatsataudin, eikä jääpaloina oleva vesi ole yhtään sen turvallisempaa, jäädyttäminen kun ei tapa bakteereja.

pullovesi

Aina kun on mahdollista, kannattaa myös valita kuumana tarjoiltua ruokaa, siinä eivät bakteerit viihdy samalla lailla kuin kylmissä ruoissa. Kärpästen pörräily ruoka-astioiden ympärillä on myös merkki välttää ruokia, samoin kuin se jos henkilökunta tuntuu yskivän käsiinsä tai kaivelevan nenäänsä sormilla – eikä salaattien kohdalla kannata luottaa siihen, että ne olisi pesty millään muulla kuin sillä surullisen kuuluisalla hanavedellä! Lisäisin tähän vielä muutaman esimerkiksi raskausaikana vältettävien ruokien listalta: raaka liha tai kala, maitotuotteet ja majoneesipohjaiset ruoat; ei vara venettä kaada eikä varmasti huono idea jättää syömättä ulkomaanmatkalla.

Näitä sydänlääkärit suosittelevat välttämään

Tasapaino ennen kaikkea, myös syömisessä, mutta joistakin kannattaa silti kieltäytyä kokonaan. Ensimmäisenä listalta löytyvät prosessoidut lihatuotteet. Niitä kannattaa välttää, koska niissä on valtavasti suolaa, nitraatteja ja tyydyttynyttä rasvaa, ja ne aiheuttavat tutkimusten mukaan syöpää. Samalla lailla varsinaisia suola- ja rasvapommeja ovat perunalastut ja muut rouskuvat hiilihydraattinaposteltavat. Niiden tilalla kannattaakin syödä kuitupitoisia vihanneksia ja hedelmiä; mitä jos viipaloisit ison kulhollisen suosikkivihanneksiasi ja narskuttelisit niitä samalla kun katsot lempitelkkarisarjaasi.

Entä vievätkö askeleesi kuin huomaamatta pikaruokapaikkoihin ostoksille? Uppopaistetut, rasvassa ja suolassa uitetut, huonoja hiilihydraatteja pursuavat pikaruoat eivät kuulu hyvään ruokavalioon. Samaten liika on liikaa myös sokerin suhteen, jälkiruoat ja makeat herkut tulisi jättää mahdollisimman vähälle. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan niiden syömisen voisi rajoittaa yhteen kertaan viikossa, ja pitää annoskoot silloinkin pieninä.

Älä kuitenkaan lannistu. On valtavasti kaikkea maukasta ja terveellistä mitä voimme ja mitä meidän kannattaa syödä, ja kun maltamme luopua muutamista huonoista ruokatottumuksista, on varmaa, että sydämemme, vyötärömme ja vatsamme kiittävät. Vanha kunnon sanonta “omena päivässä pitää lääkärin loitolla” pätee varmasti moneen muuhunkin hyvään syötävään, eikä meidän tarvitse pilata terveyttämme huonoilla ruokavalinnoilla.