Ruokakuljetussovellukset vaikuttavat ravintoloihin

Lähettänyt in Smyg on helmi 28, 2018

Ruokakuljetussovellukset vaikuttavat ravintoloihin

Yhä useammat ravintoloiden asiakkaat haluavat syödä kotona, joten ruokaketjut joutuvat muuntamaan tilojaan. Yhdysvaltalaisen Firehouse of America LLC -voileipäketjun toimitusjohtaja Don Fox kertoi Bloomberg-uutissivuston haastattelussa huomanneensa pari vuotta sitten jotain outoa. Hänen voileipäravintolansa olivat melko tyhjiä keskipäivän lounasruuhkan aikaan, mutta myyntilukemat näyttivät paremmilta kuin koskaan. Hän luuli liiketoiminnan sujuvasti huonosti, mutta luvut kertoivat kuitenkin muuta.

Ihmiset syövät yhä ravintolaruokaa, mutta he eivät vaan tee sitä enää niin paljon ravintoloissa. Ruokakuljetussovellukset, kuten Yhdysvalloissa toimivat DoorDash, Postmates, GrubHub ja UberEats ovat tehneet ruoan tilaamisesta kotiin helpompaa ja muuttaneet näin ruokaketjujen ajattelumallia liiketoiminnastaan. Markkinadataa keräävän App Annie -yrityksen mukaan ruokakuljetussovellusten latausmäärät ovat kasvaneet lähes 400 prosenttia kolmen vuoden takaisiin lukemiin verrattuna. Tutkimusyritys Cowen and Co. ennustaa, että yhdysvaltalaisten ravintoloiden toimitusmyynnit kasvavat keskimäärin 12 prosenttia vuodessa aina 76 miljardiin dollariin asti seuraavien neljän vuoden aikana.

Suuri osa myynnistä tulee toimituksista

Ruoan kotiinkuljetuspalveluiden käyttäminen on minulle erittäin sopiva vaihtoehto. En jaksa tehdä joka ilta ruokaa itse, enkä käydä ravintolassa syömässä. Monesti iltaisin olen niin kiireinen, että ruoan tilaaminen kotiin on ainoa vaihtoehto. Jos katselen illalla elokuvaa DNA Vuokraamossa tai pelaan PokerStarsilla tai NHL 19 -turnausta ystävieni kanssa, tilaan usein pizzaa pizza-online-palvelusta tai sushia Wolt-sovelluksella. Ruoka saapuu nopeasti, eikä elokuvaa tai peliä tarvitse keskeyttää.

Firehouse of America -ketjun liikevaihto kasvoi vuonna 2018 seitsemän prosenttia, joka on toimitusjohtaja Foxin mukaan tulosta netin ja sovellusten kautta tehdyistä tilauksista. Yli puolet ketjun myynnistä tulee ruoasta, joka syödään muualla kuin ketjun ravintoloissa. Viidentoista vuoden ajan Firehousella työskennelleen Foxin mukaan kuljetuspalveluiden vaikutusta on suurin muutos, mitä olemme tähän mennessä nähneet. Yritys tekee hänen mukaansa investointeja liiketoiminnan suuntautumisen mukaisesti pois ravintoloista. Haastatteluhetkellä vuoden 2018 lopussa Firehouse-voileipäketjun liikevaihdosta 60 prosenttia oli syntynyt noudetuista ja kuljetetuista tuotteista.

Tämän muutoksen johdosta heinäkuussa 2018 kaikissa Firehousen yli 1 100 ravintolassa korvattiin osa pöydistä ja tuoleista hyllyillä, joihin toimitustilauksia voidaan pinota. Noin yhden neliömetrin verran aiempaa istuinaluetta on nyt varattu kuriiripalvelun läheteille ruokatilausten noutamista varten.

Floridan Jacksonvillestä peräisin oleva Firehouse-ketju on perinteisesti vuokrannut koko 25-vuotisen taipaleensa ajan ravintoloikseen 185—205 neliömetrin suuruisia tiloja, mutta tällä hetkellä Fox sanoo, ettei hän edes harkitse yli 170 neliömetrin suuruisten tilojen vuokraamista. Hän kertoo, että joissain kaupungeissa, joissa asiakkaat tilaavat paljon ruokaa netin kautta ja vuokrat ovat kalliimmat, ravintolan kooksi riittää 130 neliömetriä.

Kiinteistövälittäjät samaa mieltä

Saman suunnanmuutoksen on huomannut myös kiinteistöneuvontayritys CBRE:n yhdysvaltalaisravintoloiden osastoa johtava David Orkin, joka kertoo myös muiden ravintoloiden mukautuvan aiempaa vähempiin asiakkaisiin. Suuret ravintola-alan brändit, kuten Carrabba’s, Outack ja Buffalo Wild Wings tulevat Orkinin luo etsimään ja neuvottelemaan ravintoloiden vuokrasopimuksista. Orkin ei voinut paljastaa vuokrasopimusten yksityiskohtia, mutta hän kertoo, että ravintoloiden istumapaikkojen määrä on yleisesti laskussa, kun ketjuilla on koko ajan vähemmän asiakkaita ravintolassa ja enemmän netistä tai sovelluksilla tilattuja toimituksia.

Orkinin mukaan muutos näkyy erityisesti rakennuksen pihalla. Monissa tapauksissa ketjut haluavat täysin erillisen alueen kuljetuspalvelun työntekijöiden kulkemiseen. Lisäksi monet ravintolat haluavat erityisesti kuljetuspalvelulle varatut ovet sekä oman alueen, jossa he voivat odottaa tilauksia, niin etteivät he joudu pyörimään tarjoilijoiden tilassa.

Jotkut uudet ravintoloitsijat ohittavat pöydät ja tuolit jo suoraan ja vuokraavat ainoastaan keittiötilan, jossa he voivat valmistaa ruokaa kuriiripalveluille. Näitä kutsutaan pilvikeittiöiksi tai virtuaalisiksi ravintoloiksi, koska niillä ei ole ruokailutilaa tai tarjoiluhenkilökuntaa, vaan ne myyvät ateriansa suoraan netin kautta ja puhelinsovelluksilla, kuten DoorDashilla tai UberEatsilla.

Monet haluavat pelkän keittiön

Mark Chase, joka on perustanut konsulttiryhmän auttamaan ravintolayrittäjiä löytämään tiloja ja neuvottelemaan vuokrista, kertoo, että suurin osa hänen asiakkaistaan on kiinnostunut ainoastaan keittiöön perustuvasta liiketoimintamallista. Hänen mukaansa alalla vallitsee yleisenä trendinä istumapaikkojen vähentyminen ja keittiötilan kasvaminen, koska ihmiset haluavat mieluummin syödä kotonaan omalla sohvallaan.

Jopa suurimmat pikaruokaketjut hyödyntävät mahdollisuutta myydä enemmän ruoka kuljetuspalveluiden kautta. Elokuussa 2018 maailman suurin pikaruokaketju McDonald’s ilmoitti käyttävänsä kuusi miljardia dollaria yhdysvaltalaisravintoloidensa uudelleensuunnitteluun. Osana tätä uudistusta monet McDonald’s-ravintola tulevat saamaan omat parkkipaikkansa kaduille mobiilitilauksien noutamista varten. McDonald’sin toimitusjohtaja Stephen Easterbrook sanoi heinäkuussa 2018, että ravintolat saavat jatkuvasti toimitustilauksia, joiden suuruus on kaksinkertainen tavalliseen ravintolalaskuun verrattuna.

Uudet tilauskanavat

Sen lisäksi, että ruokakuljetuspalvelut muokkaavat ravintola-alaa, myös niiden sisällä esiintyy muutoksia. Tutkimusten mukaan 63 % amerikkalaisista hylkää digitaaliset kuljetustilaukset, jos heillä on huono asiakaskokemus, ja 55 % aikuisista yhdysvaltalaisista haluaisi helpomman nettitilausjärjestelmän. Tämän vuoksi ruokakuljetusalustojen tulisi yksinkertaistaa tilaamista suuresti ja mahdollistaa tilausten asettaminen kaikkia mahdollisia kanavia pitkin, kuten sosiaalisessa medissa, virtuaaliavustajien kautta, älylaitteilla, suoraan autosta ja niin edelleen.

Domino’s Pizza oli ensimmäinen yritys, joka lähti valloittamaan Twitteriä mahdollistaen pizzan tilaamisen pelkästään twiittaamalla pizza-emojin yrityksen Twitter-tilille. Ennen palvelun hyödyntämistä käyttäjän täytyy luoda ”pizza-profiili” Domino’sin nettitoimitusjärjestelmään. Sen jälkeen profiiliin voi tallettaa vakiotilauksen ja linkittää oman Twitter-tilin pizza-profiiliin. Näin palvelu pystyy toimittamaan asiakkaalle hänen lempipizzansa pelkästään yhden emojin perusteella.

Domino’s ei ole lopettanut tilausjärjestelmän uudistamista pelkästään twiitteihin. Yritys on luonut Facebookin pikaviestimeen pizza-botin nimeltä Dom. Nyt asiakkaat voivat lähettää viestejä omilla ja pyytää ruokaa yhdellä sanalla tai emojilla. Dom vastaa lisäksi asiakkaiden kysymyksiin etukupongeista ja uusimmista tarjouksista.