7 tärkeää syytä syödä hedelmiä

Lähettänyt in Smyg on huhti 20, 2019

7 tärkeää syytä syödä hedelmiä

Me kaikki kuulemme lauseen koko ajan, kaikkialla: syö hedelmiä. Kaikki kuntogurut, vegaanit ja erilaiset ruokavalioasiantuntijat vannovat hedelmien nimeen, koska ne ovat vain ”niin hyviä, niin terveellisiä”. Mutta kukaan ei koskaan selitä, miksi ne ovat terveellisiä. Kaikki asiantuntijat väittävät, että ne ovat täynnä vitamiineja ja kivennäisaineita, joita kehosi tarvitsee ollakseen terve. Joten on aika kaivaa syvemmälle ja yksityiskohtaisesti luetella 7 tärkeää syytä, miksi hedelmien syönti on terveellistä? On aika sanoa hyvästi epämääräisille vastauksille!

1. Hedelmät sisältävät laajan valikoiman terveyshyötyjä

Hedelmien terveysvaikutukset on tiedetty ja todettu useiden lääketieteellisten tutkimusten avulla. Hedelmät auttavat suojaamaan korkealta verenpaineelta (sitrushedelmät, omenat, viinirypäleleet, vesimelonit), aivohalvauksilta (sitrushedelmät), diabetekselta (mustikat, rypäleet, omenat), painonhallinnassa (pitävät vatsasi täynnä pidempään), ylläpitävät lihasten terveyttä (kaksi annosta päivässä) ja paljon muuta.

Hedelmät sisältävät laajan valikoiman terveyshyötyjä

Jotkut jopa väittävät, että hedelmät voivat vähentää mahasyövän riskiä. Onko tämä totta vai ei, on kyseenalainen, mutta European Journal of Cancer julkaisi tämän tiedon. Muita väitteitä ovat, että hedelmät voivat myös vähentää virtsarakon, virtsaputken ja ruokatorven syövän riskiä.

2. Terveet sokerit vs. huonot sokerit

Lääkärit varoittavat syömästä liikaa sokeria, erityisesti diabeetikkoja, joten monet ovat päättäneet leikata hedelmänsä ruokavaliosta. Hyvä uutinen on, että hedelmät sisältävät runsaasti fruktoosia, mikä voi olla haitallista vain suurina annoksina. Toisin sanoen, voit syödä viinirypäleitä, banaania ja omenia päivän aikana, ja se olisi silti parempi kuin kakkupalan syöminen, jolla ei sisällä juuri yhtään ravintoarvoja. Tuoreet hedelmät sisältävät fruktoosia eli hedelmäsokeria, joka sisältää ravinteita ja antioksidantteja, sekä kuitua.

3. Kuitujen määrä hedelmissä tekee ihmeitä

Kuten edellä on todettu, hedelmät sisältää kuitua, mikä hidastaa fruktoosin imeytymistä. Mutta se tekee enemmän kuin vain tämän. Kuitu auttaa alentamaan kolesterolitasoa, hidastaa hiilihydraattien imeytymistä ja lisää kylläisyyden tunnetta vatsassa.

Kuitujen määrä hedelmissä tekee ihmeitä

On myös useita tutkimuksia, jotka osoittavat, että kuitu myötävaikuttaa laihtumiseen. Tämä johtuu suurelta osin hiilidioksidin imeytymisen hidastumisesta, joka kuten nyt pitäisi tietää, on ihme. Alempi hiilidioksidin saanti auttaa painonpudotuksessa.

4. Hedelmät sisältävät korkean määrän vettä

Vesi pitää sinut nesteytettynä ja kykenee absorboimaan lisää ravinteita. Se auttaa myös pitämään ihosi nuorempana ja kauniimpana, pitää sinut tuntuu kylläisenä pidempään, ja sillä on tärkeä rooli pohjimmiltaan jokaisessa kehon toiminnassa. Jopa aivot ovat lähes 85% vettä.

5. Hedelmät stimuloivat muistia

Hedelmät ovat niin hyödyllisiä, että niitä kutsutaan usein aivojenpolttoaineeksi. Miksi? Koska niillä on positiivinen vaikutus aivoihimme, tarkemmin sanottuna ne auttavat meitä käsittelemään tietoa helpommin ja nopeammin.

Hedelmät stimuloivat muistia

Joten, jos olet opiskelija, sinun on parasta pitää hedelmäkori pöydälläsi tenttiviikon aikaan. On tärkeää ruokkia kehoa ja mieltäsi ravintoaineilla, jotta pysyt terävänä ja tarpeeksi keskittyneenä, ja oppimasi tieto säilyy muistissa kauemmin.

6. Hedelmät ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja

Tiedämme, että hedelmillä on monia terveyshyötyjä, ne jopa vähentää syöpäriskiä. Se on tärkeää. Mutta mitä muuta on tärkeää hedelmät voivat tehdä terveytemme eteen? On yksi elin, joka pitää meidät elossa ja riittävän terveellisenä. Sydän on vahva lihas, joka pumppaa verta ja happea koko kehossamme. Ilman sen tekemää työtä, kuolemme. Hedelmien on osoitettu parantavan sydämen terveyttä niiden korkean C- ja E-vitamiinin sekä fytokemikaalien vuoksi.

7. Hedelmät vähäkalorisia

Hedelmät sisältävät erittäin vähän kaloreita. Ja sellaisenaan voit syödä niitä ilman syyllisyyttä. Hedelmät voivat auttaa painonpudotuksessa, mutta hyvä uutinen on se, ettei niiden tiedetä aiheuttavan ainakaan painonnousua.